پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

کاریابی در یزد؛ کدام مشاغل در یزد بازار کار بهتری دارند؟

۵ بازديد


استان یزد در بخش مرکزی فلات ایران و در حاشیه دشت‌های کویر لوت واقع شده است. این استان به مرکزیت یزد در مجاورت استان‌های اصفهان، کرمان، خراسان جنوبی و فارس قرار دارد. یزد، اردکان، میبد، بافق، مهریز و ابرکوه از جمله شهرهای استان یزد محسوب می‌شوند.

علی‌رغم وجود پتانسیل‌های مختلف صنعتی، گردشگری، خدماتی و فرهنگی در استان یزد، استخدام و کاریابی در یزد، به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های جوانان فارغ‌التحصیل این استان تبدیل شده است. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم به وضعیت اشتغال استان یزد بپردازیم و مشاغلی که بازار کار بهتری در این استان دارند را معرفی کنیم.

وضعیت اشتغال و کاریابی در یزد

طبق آمار منتشر شده، اشتغال و استخدام در یزد در سه بخش خدمات (49.5 درصد)، صنعت (43.9 درصد) و کشاورزی (6.6 درصد) صورت می‌گیرد. در حال حاضر، بیش از 101 هزار نفر در موقعیت‌های شغلی مختلف بخش صنعت استان یزد مشغول به فعالیت هستند. همان‌طور که در آگهی کار یزد مشاهده می‌شود، بیشترین سهم اشتغال این استان در بخش صنعت، مربوط به صنایع معدنی است.

در استان یزد، واحدهای تولیدی مختلفی از جمله صنایع فلزی، نساجی، شیمیایی و سلولزی، بافندگی، غذایی، دارویی، صنایع‌دستی، شیرینی‌پزی و تولید انرژی به چشم می‌خورد. وجود بناهای تاریخی و فرهنگی بسیار و صنایع‌دستی ارزشمند نیز باعث رونق صنعت گردشگری و استخدام‌های این بخش شده است.

با وجود موقعیت‌های شغلی مختلف در بخش صنعت و خدمات، نرخ بیکاری این استان به دلایل مختلفی از جمله مهاجرپذیری، بالا و به میزان 11.89 درصد است. در نتیجه، متاسفانه وضعیت اشتغال و کاریابی در یزد، نامطلوب است و به توجهی ویژه نیاز دارد.

یکی از بهترین راهکارها برای حل این چالش، ایجاد اشتغال دانش‌بنیان برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که علاوه بر کاهش نرخ بیکاری استان یزد، به کاهش مهاجرت متخصصین بومی نیز کمک خواهد کرد.

 

چگونه می‌توان از آگهی‌های استخدام امروز یزد اطلاع پیدا کرد؟

در دنیای امروز، روش‌های مختلفی برای اطلاع پیدا کردن از آگهی‌های استخدامی از جمله آگهی‌های استخدام و کاریابی یزد وجود دارد. یکی از این روش‌ها، مراجعه حضوری به موسسه کاریابی یا اداره کاریابی در یزد است.

 اما امروزه اکثر کارفرمایان، از فضای مجازی برای جذب نیروی کاری استفاده می‌کنند. به همین دلیل، یکی از مناسب‌ترین روش‌های کاریابی برای کارجویان یزدی، دنبال‌کردن سایت کاریابی یزد و یا کانال کاریابی یزد است. بدین ترتیب، می‌توان با مشاهده روزانه آگهی‌های استخدام، برای آگهی استخدام موقعیت شغلی موردنظر رزومه ارسال کرد و شغل دلخواه خود را به دست آورد.

کدام مشاغل در یزد، بازار کار بهتری دارند؟

در ادامه به تعدادی از مشاغل که دارای بازار کار بهتری در یزد هستند، اشاره خواهیم کرد.

مشاغل صنعتی تولیدی مانند تولید کاشی و سرامیک، پارچه و ظروف پلاستیکی

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، واحدهای صنعتی و تولیدی مختلفی در استان یزد در حال فعالیت هستند. تعدادی از این واحدهای تولیدی، نقش موثرتری در زمینه استخدام و کاریابی در یزد ایفا می‌کنند. از جمله این واحدها می‌توان به تولید کاشی و سرامیک، صنعت نساجی و تولید پارچه و تولید ظروف پلاستیکی اشاره کرد.

صنعت کاشی‌سازی، یکی از پررونق‌ترین صنایع استان یزد محسوب می‌شود. عواملی مانند وجود معادن خاک کاشی و سرامیک در این استان، امکان صادرات این محصول تولیدی و وجود نیروی کاری متخصص در این حوزه، به رونق این صنعت، کمک بسیاری کرده‌اند. در نتیجه، فرصت‌های شغلی مناسبی در زمینه‌های مرتبط با تولید کاشی و سرامیک برای کارجویان استان یزد ایجاد شده است.

شهرستان یزد به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید پارچه در ایران شناخته می‌شود. در نتیجه، صنعت نساجی و تولید پارچه، سهم بزرگی از بازار کار یزد را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل، این صنعت نیازمند نیروی کاری ساده و متخصص بسیاری است. تولید ظروف پلاستیکی نیز در استان یزد، بازار کار خوبی دارد و می‌توان با سرمایه‌گذاری یا اشتغال در این واحد صنعتی، به درآمد مناسبی دست یافت.

صنایع غذایی مانند شیرینی‌پزی و تولید نبات

باتوجه به رونق صنایع غذایی از جمله شیرینی‌پزی و تولید نبات در استان یزد، فرصت‌های شغلی مختلفی در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مرتبط با این صنعت در یزد دیده می‌شود. شیرینی‌پزی در یزد از دوران گذشته تا کنون رواج داشته است. از جمله شیرینی‌های سنتی استان یزد می‌توان به باقلوا، قطاب، حاجی بادام و پشمک اشاره کرد. همچنین از یزد به‌عنوان قطب تولید نبات در کشور یاد می‌شود و کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی بسیاری در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

از دیگر صنایع غذایی پررونق می‌توان به فراوری انار از جمله تهیه رب انار، شربت انار، مارمالاد و بستنی، تهیه خیارشور به روش سنتی و صنعتی و تولید نان صنعتی اشاره کرد.

مشاغل خانگی سنتی و اینترنتی

طبق آمار منتشر شده، پیدا کردن کار در یزد برای خانم ها دشوارتر است. به‌گونه‌ای که نرخ بیکاری بانوان یزدی با 28.8 درصد، بالاترین نرخ بیکاری بانوان کشور محسوب می‌شود. یکی از راهکارهای مناسب اشتغال‌زایی برای افراد توانمند و به طور ویژه خانم‌ها، ایجاد کسب‌وکارهای خانگی است.

گزینه‌های کار در منزل در یزد در دو دسته مشاغل خانگی سنتی و مشاغل آنلاین جای می‌گیرند. از جمله مشاغل خانگی سنتی می‌توان به مشاغلی همچون قالی‌بافی، گلیم‌بافی، ساخت کاشی و سرامیک، تهیه محصولات غذایی (ترشی، مربا، سبزیجات و سایر مواد غذایی) و بسته‌بندی محصولات اشاره کرد.

در سال‌های اخیر، راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی و آنلاین نیز کمک بسیاری به اشتغال و کاریابی در یزد، کرده است. این‌گونه مشاغل نیاز به سرمایه اولیه چندانی ندارند و می‌توان از طریق آن‌ها با کمترین هزینه، به درآمد بالایی دست یافت. تدریس آنلاین، ترجمه و ویراستاری، تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی و راه‌اندازی فروشگاه آنلاین از جمله کسب‌وکارهای اینترنتی خانگی در یزد به شمار می‌آیند.

مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری

استان یزد بنا به دلایلی همچون موقعیت جغرافیایی مناسب، داشتن بافت سنتی و معماری خاص و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بسیار، یکی از گزینه‌های مناسب گردشگری در ایران محسوب می‌شود. در نتیجه، مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری نیز جزو مشاغل پرطرفدار و پردرآمد استان یزد به‌حساب می‌آیند.

برخی از این مشاغل به‌صورت مستقیم و برخی دیگر به طور غیرمستقیم با صنعت گردشگری در ارتباط‌اند. عکاسی، راهنمای گردشگری، تولید و عرضه سوغات محلی، خدمات گردشگری زیارتی، ایجاد کمپ‌های کویرنوردی، خدمات کرایه وسایل تفریحی و احداث کافه یا رستوران بومی، از جمله مشاغل مرتبط با گردشگری در یزد هستند که بازار کار مناسبی نیز دارند.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به وضعیت اشتغال و کاریابی در یزد پرداختیم و به این سوال که کدام مشاغل در یزد بازار کار بهتری دارند، پاسخ دادیم. همان‌طور که مشاهده کردید، استان یزد، علی‌رغم داشتن پتانسیل‌های مناسب صنعتی، طبیعی و فرهنگی، وضعیت اشتغال مطلوبی ندارد و نرخ بیکاری در این استان بالا است.

با این وجود، مشاغل صنعتی تولیدی مانند تولید کاشی و سرامیک، پارچه و ظروف پلاستیکی، صنایع غذایی مانند شیرینی‌پزی و تولید نبات، مشاغل خانگی سنتی و اینترنتی و مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری، نسبت به دیگر مشاغل در یزد، بازار کار بهتری دارند. در نتیجه، می‌توانید با راه‌اندازی یکی از کسب‌وکارهای ذکر شده و یا اشتغال در این حوزه‌های شغلی، به درآمد بالای ماهانه دست پیدا کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.